Ett experiment kopplat till filmen PORTRÄTTET
Finns på nätet, tex: Adlibris
Finns även i butik: Akademibokhandeln
"Vilka bilder projicerar vi på varandra när det gäller kärlek och begär – och när slår driften över i osund besatthet?...Samtidigt gräver hon konstnärligt vidare i intimitetens mörka labyrinter, vilket resulterat i boken ”Närmare nu” och filmen ”Porträttet”."
Ur recension: "Att som Petra Revenue pröva en historia både som litteratur och film är ett högintressant projekt. Jag har läst boken med största intresse och har sett filmen så en jämförelse känns oundviklig. En förfaren och hyllad författare och en filmare med erfarenhet av olika sidor av filmproduktion har tagit chansen att gestalt samma story i olika medier som i grunden har helt olika förutsättningar. Och man märker direkt att det inte blir samma historia fast det är det. Jag tänker på Andy Warhols tanke om att ”the media is the message”...
...Under orden finns intressanta och öppnande resonemang om vad som konstituerar den här relationen. Petra Revenue lämnar inga stenar ovända i jakten på deras varför. Det är imponerande ”soulsearching” som redovisar många intressanta fynd."
BOBORG.SE
NÄRMARE NU handlar, tematiskt, om att älska och avstå, om att mötas mitt i livet, att drabbas av passion, att återses en enda gång och försöka reda ut om kärlek kan överbrygga och överleva tid och rum.
Min debutroman kommer ut igen i nya format! En kärleksroman om vad man kan projicera på en annan. Nominerades till Nöjesguidens "bästa läsning" 2009. Då på Starfalk förlag.
Johan Hilton recenserade då: En riktigt bra debut. Om Marian Keyes romaner parade sig med Carl Johan de Geers bästa texter skulle resultatet förmodligen bli något i Petra Revenue-väg. I sin romandebut ”Äkta fransk gulmetall” lånar Revenue element från den så kallade chic lit-genren, om än med påtaglig absurdistisk knorr. Bitvis påminner romanen faktiskt inte så lite om filmregissören David Lynchs ständiga lek med populärkulturella symboler och myter. Också Revenue vrider till verkligheten ett par snäpp, svävar i gränslandet mellan feberfantasi och realism och blottar de mörka avgrunder som lurar under den till synes så makliga vardagslunken.... Och svärtan i Revenues text, den hänger med en bra stund efter läsningen. Som så ofta är fallet med en riktigt bra romandebut.
Victor Johansson Helsingborg dagblad: Dora Diamant på vansinnesfärd. Inbillad fejkkärlek eller äkta hög karathalt är dualismen som går igenom hela boken. Till och med guldhjärtat på omslaget är skuret för att kunna tudelas. Romcom samtidigt som kärleksneggo tragedi alltså. På samma gång som hela historien ringer chicklit, är den nära besläktad med Chuck Palahniuks dystopiska mansfallstudier i böcker som ”Fight Club”, ”Survivor” och ”Choke”. När texten landar i detta nakna ljus, och lyser upp de små människornas skönhetsfläckar, då är karathalten hög.
Björn Gunnarsson i GP skrev: För andra gången på ett par veckor läser jag en roman om en medelålders kvinna som tappar huvudet för en yngre man. Det är ett tidens tecken.
Men om man kan gråta över Unni Drougge (antingen över det tragiska ödet eller över den svenska litteraturens läge) så kan man brista i hejdlöst skratt av Petra Revenue.
Det ursprungliga omslaget på pappersromanen. Av Jörgen Nordqvist.
Finns som e-bok utgiven av Saga Egmont.
"Den komplexa relationsväven håller läsaren lika villkorslöst i sitt grepp som kvinnorna dras ned i Modersgölens skummande stråk"
Gert Lundstedt Teaterförbundets tidning Scen och Film Juli 2019
Lindelöw förlag säljer inte längre pappersversionen av min roman. Första utgåvan slutsåld. Nya planer smids kring nyutgåvan.
Min debutbok var en novellsamling som blev både radio och film. Novellen "som kvinnor" nominerades till Sveriges radios novellpris 2007. Titelnovellen filmades och har visats på festivaler, på svt och canal plus mm.
Läs mer här: Petra Revenue vinner Sveriges Radions novellpris
Eva Johansson, Svenska dagbladet, skrev:
Petra Revenue har ett känsligt sinne för den talande detaljen och för de där udda små sakerna man inte tänker så mycket på men som omdelbart ringar in en tid, en plats, en karaktär, och hon kan oväntat drämma till med en formulering som riktigt studsar upp från boksidan.
Ingår i Berättarboxen där skrivande människor ger sin syn på just berättandet.
"Den bästa utsikten" och "Omelett". Den bästa utsikten nominerades till och vann Sveriges radios novellpris 2009
Filmades senare och har visats på festivaler och på Svt.
Ett litterärt experiment om en skilsmässa.
Mitt finaste läsarbrev kom från Dramatiker/regissör mm Carin Mannheimer; (publicerat med Carins tillåtelse) Kära Petra, har varit inne på din hemsida/blogg eller vad fan det nu heter i denna värld som är för mig lika hemlig, egendomlig som Sargassohavet eller grönlandsisen. Jag vet inte åt vilket håll jag ska, var jag ska trycka och när allting raderas ut i en fruktansvärd explosion och hela huset rasar ihop. Skit samma! Jag vågade läsa och jag vågar svara så här på mejlen. Och det gör jag för att säga att du skriver som en ängel. Det är fruktansvärt bra! Fortsätt. Jag vill läsa varje ord, varje kommatecken, jag vill ha allt av denna intelligenta, spännande, levande kvinna, så olik mitt eget gamla magra nunneliv. Det är härligt att se hur olika vi är i det här livet ! Och ändå får vi finnas. Det är fantastiskt.
På bokmässan i Göteborg med Privat.
Louise Halvardsson skrev:
Medan Knausgård behövde sex böcker för att berätta om sitt liv, lyckas Petra Revenue få sagt vad hon vill ha sagt i en enda bok. Och det är en bra bok. Faktiskt den enda skönlitterära bok jag orkat läsa (förutom poesi) samtidigt som jag har skrivit uppsats i etnologi om Poetry Slam.Vad som gör Privat så bra är att författaren hela tiden reflekterar över det hon skriver och ifrågasätter vad det är för genre. Jag tycker att det är en slags dagbok, ett samtidsdokument över en konstnärs liv och privatliv. Revenue tar upp begreppet ”den personliga livslögnen” för trots allt skapar vi vår egen fiktion. Det märks att författaren har studerat socialantropologi. Hennes resonemang är personligt vetenskapliga: ”I Paris kan man vårda fiktionen om Paris. Finns Paris överhuvudtaget kan man fråga sig, eller har vi skapat en gemensam berättelse om en poetisk fristad, vars gator de döda fortfarande drömmer om?” Revenue tar sig stora friheter: spränger in en novell, återger dialoger och drömmar. Hon reflekterar över andra personliga fiktioner, bland annat Erica Jongs Rädd att flyga och Susanne Bröggers Creme fraishce. Precis som Knausgård kretsar kring sin pappa i skrivandet, återkommer den tragiska figuren ”Pappa” i Revenues roman. Och det var så jag hittade Petra Revenue från början. Genom hennes verk ”Fysiska bevis” som var med i utställningen Love Explosion förra året på Konsthallen i Göteborg. ”Fysiska bevis” är en slags redovisning av föremål som har en koppling till konstnärens avlidna pappa. Men ännu större plats i boken tar Willy, ex-maken. Det är naket och ärligt och deprimerande och på samma gång en rolig läsupplevelse.
Redan utgivna noveller och några nya.
Denna novellsamling utgörs av Petra Revenues korta favoriter.
Novellen ”Den bästa utsikten” fick Sveriges Radios novellpris 2009 och ”Det finns kvinnor ...” var nominerad till samma pris 2007.
En del av novellerna har ingått i samlingen Karaokekungen utgiven på Starfalk förlag, andra har tidigare publicerats i tidskrifter och antologier.
Signe och Extasen ( tidigare i Fria tidningen 2011)
Den bästa utsikten (tidigare i Noveller för världens barn, belönad med Sveriges radios novellpris 2009)
Det finns kvinnor (Nominerad till Sveriges Radios novellpris 2007)
Hanteras varsamt (tidigare publicerad i tidskriften 90-tal)
George (tidigare i tidningen Broderskap 2004)
Tipset (tidigare publicerad i Dagens Nyheter 1991)
Långa Fingrar (tidigare i Fria tidningen 2012)